Velayet

Evlilik birliğini sonlandırmaya karar vermiş taraflar arasında şüphesiz en önemli konulardan bir tanesi de velayettir. Velayet, çocuğun korunması ve temsil edilmesi sürecinde tanınan hukuki haklardır. Çiftler birlikte olduğu süre boyunca aksi bir durum yaşanmadıkça çocukların velayeti ortaktır ancak boşanma sürecinde eğer anlaşmalı boşanma yok ve ortada çekişmeli boşanma davası varsa bu durumda çocuğun velayetinin kime verileceğine hakim karar verir. Boşanma sürecinde seçeceğiniz Ankara boşanma avukatı velayet anlaşmazlıklarında sizlere yol göstererek bu süreci hem çocuk hem de sizin en kolay şekilde atlatmanıza yardımcı olacaktır.

Hakim çocuğun velayetinin verileceği ebeveyni seçerken ilk ve esas kural olarak çocuğun çıkarını gözetecektir. Türk Medeni Kanununun 335. Maddesine göre yalnızca ergin olmayan çocuklar, istisnai olarak da ergin çocuklar velayete tabi olur.

Boşanma sürecinde velayet anne veya babaya bırakılır. Bu durumda velayet bırakılmayan taraf çocuklar için belli bir nafaka ödemekle yükümlü tutulabilir.

Velayet Hakkı Kimlere Verilir?

Velayet, yasalar gereğince yalnızca anne ve baba ile sınırlıdır. Büyükanne, büyükbaba, teyze, amca gibi akrabalar yalnızca şartlar varsa vasi olarak atanabilirler. Bu gibi istisnai durular dışında velayet anne ve babadadır ve kişiye sıkı sıkıya bağlı sorumluluklar olduğu için devredilemez.

Velayet Davası Nedir?

Ankara aile mahkemelerinde görülen velayet davaları, velayet kendinde olmayan tarafın karşı tarafa karşı açtığı bir dava türüdür. Velayetin düzenlenmesindeki amaç çocuğun geleceğini koruma altına almak, haklarını gözetmektir.

4721 sayılı Türk Medeni Kanunun 337. 340, 342 ve 346. Maddeleri velayetin kapsamını net bir şekilde açıklamaktadır.

Velayet Davasında Çocukların Fikri Alınır Mı?

Velayet davasına ilişkin hükümler Türk Medeni Kanunun 335. Ve 351. Maddeleri arasında belirtildiği gibi kamu düzenine ilişkindir ve resen araştırma ilkesi olduğundan hakim tarafların isteği ile bağlı değildir. Anne ve babanın istekleri değil çocuğun çıkarları düşünülür. Mahkeme idrak yaşına gelen çocukları dinlemeli, görüşlerini sormalıdır. Yargıtay uygulamalarına göre çocuğun idrak yaşı 8 olarak belirlenmiştir.  Yani 8 yaşında veya daha büyük çocuklar mahkemede dinlenmeden, onların görüş ve fikirlerine başvurmadan velayette düzenlemeler yapılması veya velayetin anne – baba arasında değiştirilmesi mümkün değildir.

Velayet Ne Gibi Durumlarda Değiştirilir?

Velayetin değiştirilmesi için bir olay olması ve bu olay sonrasında çocuğun üzerindeki sorumlulukların aksatılması gerekir. Bu durumda velayet değiştirilebilir. Velayetin kaldırılması, başlı başına büyük ihmaller, hatta sorumlulukların ağır bir şekilde yerine getirilmemesi gibi durumlarda söz konusu olur.